Discover events, locations, and artists in German, English, Spanish, French, and Turkish.
Now available in Germany (eventsTODAY.de),
Austria (eventsTODAY.at),
Switzerland (eventsTODAY.ch),
and Spain (eventsTODAY.es)!
Our AI-powered automatic translation ensures you get all information in your preferred language.
Got an event? Submit it and take advantage of automatic translation to reach an international audience.
Whether it's a concert, exhibition, or party – you're in the right place!
OTTO REUTTER: UND SO KOMM´N WIR AUS DER FREUDE GAR NICHT RAUS
Friday, 1/24/2025 at 7:30 PM
OTTO REUTTER: UND SO KOMM´N WIR AUS DER FREUDE GAR NICHT RAUS
The following text was automatically translated.
Show originalShow translation
Aus der Reihe "Berliner Geschichten"
OTTO REUTTER. UND SO KOMM´N WIR AUS DER FREUDE GAR NICHT RAUS
Buch und Leitung: Barbara Abend Musikalische Einrichtung: Ute Falkenau Mit: Carl Martin Spengler (Spiel, Gesang) und Jürgen Beyer (Klavier)
Dauer: 1 h 55 Min. (Pause nach ca. 60 Min.)
Friedrich Otto August Pfützenreuter verließ Ende des19. Jahrhunderts den für ihn bestimmten Bürostuhl in Gardelegen in der Altmark, um die Bretter dieser Welt zu erobern. Mit einem Kopf voller Reime und der Sehnsucht nach großen Tragödien erreichte er auf Umwegen Berlin, wo das Herz der Welt zu schlagen schien.
Die ernste Muse verließ ich alsdann. Bei der heiteren klopfte ich schüchtern an. Jetzt war am Ziel ich, Denn jetzt gefiel ich.
In den ersten Jahrzehnten des neuen Jahrhunderts in der aus allen Fugen platzenden Stadt voller Paradeschritte, Marschmusik, Kriegsgeschrei, den grauen Folgen und den „goldenen Zwanzigern“ stand er, Otto Reutter - mit tt - und mit großen runden Augen lächelnd auf der Bühne und wusste, was sein Publikum bewegte, denn es bewegte auch ihn.
Wer heut´ nicht verrückt ist, Der ist nicht ganz normal.
Die Polizei setzte bei „verdächtigen“ Pointen den Rotstift an und saß mit spitzen Ohren im Zuschauerraum. Und Reutter – er hustete! Er hustete die gestrichenen Takte! Und der ganze Saal hustete im Takt mit. Die Berliner husteten ihrem Zensor was! Und Reutter lächelte unschuldig:
Mußte husten, huste! Wat de mußt, det mußte !
Er sang von Alltagsgeschichten, von kleinen Übeln und großen Dummheiten, er sang vor allem den Menschen aus dem Herzen. Sie liebten ihn dafür und für seinen Mut zum Galgenhumor.
Und die Welt geht trotzdem heiter Immer weiter…immer weiter.
Abendkasse / Einlass ab 60 Minuten vor VorstellungsbeginnFrom the series "Berlin Stories"
OTTO REUTTER. UND SO KOMM´N WIR AUS DER FREUDE GAR NICHT RAUS
Book and direction: Barbara Abend Musical arrangement: Ute Falkenau With: Carl Martin Spengler (performance, singing) and Jürgen Beyer (piano)
Duration: 1 h 55 min. (Intermission after about 60 min.)
Friedrich Otto August Pfützenreuter left the office chair that was destined for him in Gardelegen in the Altmark at the end of the 19th century to conquer the boards of this world. With a head full of rhymes and a longing for great tragedies, he reached Berlin by roundabout ways, where the heart of the world seemed to beat.
I then left the serious muse. With the cheerful one, I knocked shyly. Now I was at the goal, For now I pleased.
In the first decades of the new century in the city bursting at the seams with parade steps, march music, war cries, the gray aftermaths, and the "golden twenties," he stood, Otto Reutter - with tt - smiling on stage with big round eyes and knew what moved his audience, for it also moved him.
Anyone who is not crazy today Is not quite normal.
The police marked “suspicious” punchlines with the red pencil and sat with pricked ears in the audience. And Reutter – he coughed! He coughed the crossed-out bars! And the whole hall coughed in time with him. The Berliners gave their censor a piece of their mind! And Reutter smiled innocently:
Had to cough, coughed! What you must, you must!
He sang of everyday stories, of little evils and great foolishnesses, above all he sang from the heart of the people. They loved him for it and for his courage to have gallows humor.
And the world goes on cheerfully Always further… always further.
Box office / Admission 60 minutes before the performance begins