EVENTUALLY CAUSING THE SHAKE
Wednesday, 11/13/2024 at 8:00 PM
EVENTUALLY CAUSING THE SHAKE
Wednesday, 11/13/2024
at 8:00 PM
The following text was automatically translated.
Show original
Show translation
von Lois Alexander
Der Geruch von goldenem Pampas-Gras, darüber die feuchte Nebeldecke, Bäume ragen bis in den Himmel. Wenn ich den Kopf neige, höre ich die Schwingungen der Hochbahn und vielsprachig-überlagerte Stimmen, reflektiert von halbkreisförmigen Betonfassaden. Beides ist real, beides bin ich. Und setze ich die Drehung fort, mit dem Oberkörper, kommt der Geschmack von süß-klebrigem Reis auf die Zunge zurück. Erinnerungsfetzen überlagern sich wie Sedimente: beweglich, aneinanderreibend, Spannungen erzeugend und mich vorantreibend. Ich möchte das eingelagerte Wissen, das mir hilft, mich stärkt, das ich teilen kann, hervorholen.
Identitäten gründen in Vielfältigkeiten. Die Protagonistin von Eventually Causing the Shake ist Schwarz, weiblich, die Mittlere von mehreren Geschwistern, kalifornisch, kreuzbergerisch, die Wellen des Pazifischen Ozeans hinterließen Spuren, das Rauschen des Atlantiks lagerte sich ein… Sie ist geprägt von durchschrittenen Landschaften und diasporischen Querungen. Vom Verweilen. Und vom Tanz. Er ist das Medium, um die Einflüsse der umgebenden Landschaften zu begreifen, um die Erschütterungen im Außen und im Inneren zu erfahren und sie ins Verhältnis zu setzen. Denn seismografische Spannungen durchziehen Grund wie Körper und verbinden die Vergangenheit mit der Zukunft. Lässt sich im Tanz eine Brücke aufspannen?
Eventually Causing the Shake ist Teil der Tanzreihe Wie ich werde, wie ich sein will am Ballhaus Naunynstraße, in der drei Schwarze Choreografinnen nach den wichtigen Inspirationen, Solidaritäten und Verbindungen für die Stärkung selbstbestimmter Schwarzer Weiblich*keiten fragen.
Zuletzt war Lois Alexander in Space Creators in der Regie von Jasco Viefhues am Ballhaus Naunynstraße zu sehen. Eventually Causing the Shake ist Lois Alexanders erste Soloarbeit am Ballhaus Naunynstraße.
Foto: Naima Maleika
by Lois Alexander
The smell of golden pampas grass, the damp fog blanket above, trees reaching up to the sky. When I tilt my head, I hear the vibrations of the elevated train and multilingual overlapping voices, reflected by semicircular concrete facades. Both are real, both are me. And as I continue the rotation with my upper body, the taste of sweet-sticky rice returns to my tongue. Fragments of memory overlap like sediments: mobile, rubbing against each other, generating tensions and propelling me forward. I want to bring forth the embedded knowledge that helps me, strengthens me, that I can share.
Identities are founded in diversities. The protagonist of Eventually Causing the Shake is Black, female, the middle child of several siblings, Californian, Kreuzberg, the waves of the Pacific Ocean left traces, the roar of the Atlantic settled in… She is shaped by traversed landscapes and diasporic crossings. By staying. And by dance. It is the medium to grasp the influences of the surrounding landscapes, to experience the tremors outside and within, and to relate them. For seismic tensions run through ground like body, connecting the past with the future. Can a bridge be spanned in dance?
Eventually Causing the Shake is part of the dance series How I Become, How I Want to Be at Ballhaus Naunynstraße, where three Black choreographers inquire about the important inspirations, solidarities, and connections for the empowerment of self-determined Black femininities.
Most recently, Lois Alexander was seen in Space Creators directed by Jasco Viefhues at Ballhaus Naunynstraße. Eventually Causing the Shake is Lois Alexander’s first solo work at Ballhaus Naunynstraße.
Photo: Naima Maleika
Event data provided by: Reservix