Zwischen Widerborstigkeit und Kontemplation. Der Zeichner Olaf Gulbransson
Thursday, 1/16/2025 at 8:00 PM
Zwischen Widerborstigkeit und Kontemplation. Der Zeichner Olaf Gulbransson
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In dieser kleinen Reihe beschäftigt er sich mit Biographien von Menschen, die aus seinen Büchern oder Filmen bekannt sind.
Bei der Familie Haushofer, dem Zeichner Olaf Gulbransson und dem „Apfelpfarrer“ Korbinian Aigner geht es immer wieder um die Frage: Wie verhält man sich in politisch prekären Phasen, die Zivilcourage oder sogar Todesmut verlangen? Die Antworten fallen unterschiedlich aus. Es geht nicht darum, aus heutiger Sicht bequem zu richten und Urteile von richtig oder falsch zu fällen. es geht darum herauszufinden, weshalb der eine so, der andere so gehandelt hat. Biographien anderer Menschen können immer helfen, die eigene besser verstehen zu lernen und so Handlungsalternativen für sich selbst zu entwickeln.
Jeder Mensch kennt Schwellen im Leben. Man kann furchtsam vor ihnen stehenbleiben, weil man sich den Wechsel nicht zutraut, oder darüber hinwegsetzen, um einen Aufbruch zu wagen. Jede schwelle, jede Tür bedeutet den Übertritt von einer auf die andere Seite, den Beginn von etwas neuem, den Eintritt in einen anderen Lebensraum.
Teil 2: Zwischen Widerborstigkeit und Kontemplation. Der Zeichner Olaf Gulbransson.
Der geniale Zeichner Olaf Gulbransson, der maßgeblich das Bild der Satirezeitschrift Simplicissimus geprägt hat, ist ein Zeitgenosse, der uns zeigt, wie man bald starrköpfig eigensinnig, bald meditativ gelassen durch Widrigkeiten des Seins kommt und dabei auch noch lachen kann. Es lohnt sich sehr, diesen kraftstrotzenden Gefühls- und Seelenmenschen genauer kennen zu lernen, einen Menschen der Widersprüche, der Licht- und Schattenseiten.
1905 illustriert Olaf Gulbransson Ludwig Thomas Lausbubengeschichten. Mehr noch als durch den Text selbst prägt sich im Gedächtnis der Leser der Haarschüppl eines vierschrötigen Lausbuben ein, wie ihn Gulbransson gezeichnet hat - dieser Widerstandsschüppl im unfrisierbaren Haarschopf eines bairischen Buben. In ihm manifestiert sich hartnäckig eine grundsätzliche Widerborstigkeit gegen alles Ordnende, Systematisierende, Glättende und vor allem Obrigkeitliche. Das ist die eine Seite, auch im Leben des Olaf Gulbransson.
Eine andere: Viel und oft ist der Tegernsee gemalt worden, aber keiner hat ihn so gesehen wie der Norweger Olaf Gulbransson: als norwegischen Fjord in bayerisch-japanischen Bergen, der Hirschberg als Fujiyama, als genial vereinfachter, weiser, heiliger Berg hinter dem See. Ein Bild, von dem sich Dagny Gulbransson erinnert, dass ihr Mann es an dem Tag malte, als die Niederlage von Stalingrad in Deutschland bekannt wurde. Tiefer Friede geht von diesem Bildnis aus: Himmel, Hirschberg, Starenkobel sind in zartem, reinem Lichtblau gehalten, eine einzige große Einheit.
Mit der Erzählung seines Lebens entsteht in der Polarität von Widerborstigkeit und Kontemplation zugleich ein Stück Zeitgeschichte – und vor allem auch eine Geschichte für jeden von uns: Wie verhalte ich mich in dieser Welt, auch und vor allem wenn es eng wird? Auch stellt sich einmal mehr dabei die Frage, ob sich Werk und Leben eines Künstlers voneinander trennen lassen.
Konzeption & Moderation
GERD HOLZHEIMER
Sprecher*in
N.N.
GERD HOLZHEIMER ist Autor, Herausgeber und literarischer Tausendsassa. Seit 2011 pflückt er in seiner Reihe im bosco immer wieder unterschiedlichste Früchte der Literatur von seinem Baum der Erkenntnis. Dieses Mal zum Thema Hoffnung. In dieser dreiteiligen Reihe wird Gerd Holzheimer von jeweils einem/einer Vorleser*in begleitet.
Foto: Werner Gruban
Geöffnet ab 19:00 Uhr
In this small series, he delves into the biographies of people who are known from his books or films.
With the Haushofer family, the illustrator Olaf Gulbransson, and the "Apple Pastor" Korbinian Aigner, the recurring question is: How does one behave in politically precarious phases that require courage or even bravery? The answers vary. It is not about judging comfortably from today's perspective and making judgments of right or wrong. It is about understanding why one acted one way and the other another. Biographies of other people can always help to better understand oneself and thus develop alternative actions for oneself.
Every person encounters thresholds in life. One can fearfully stand still before them because they do not trust themselves to make the change, or overcome them to embark on a new beginning. Every threshold, every door means the transition from one side to the other, the beginning of something new, the entry into a different living space.
Part 2: Between obstinacy and contemplation. The illustrator Olaf Gulbransson.
The ingenious illustrator Olaf Gulbransson, who significantly shaped the image of the satirical magazine Simplicissimus, is a contemporary who shows us how to stubbornly be eccentric, meditatively calm through the adversities of existence, and still be able to laugh. It is very worthwhile to get to know this powerful, emotional and soulful person more closely, a person of contradictions, of light and shadow.
In 1905, Olaf Gulbransson illustrated Ludwig Thomas' Lausbubengeschichten. More than the text itself, the memory of the reader is shaped by the tousled hair of a sturdy prankster, as Gulbransson drew him - this rebellious tuft in the untamable mane of a Bavarian boy. In him persists a fundamental obstinacy against all things orderly, systematic, smoothing, and above all, authoritative. That is one side, also in the life of Olaf Gulbransson.
Another: The Tegernsee has been painted a lot and often, but no one has seen it like the Norwegian Olaf Gulbransson: as a Norwegian fjord in Bavarian-Japanese mountains, the Hirschberg as Fujiyama, as a brilliantly simplified, wise, holy mountain behind the lake. A painting, of which Dagny Gulbransson recalls that her husband painted it on the day when the defeat of Stalingrad became known in Germany. A deep peace emanates from this portrait: sky, Hirschberg, starling nest are depicted in delicate, pure light blue, one single great unity.
With the narration of his life, in the polarity of obstinacy and contemplation, a piece of contemporary history emerges - and above all, a story for each of us: How do I behave in this world, especially when things get tight? Once again, the question arises as to whether the work and life of an artist can be separated from each other.
Concept & Moderation
GERD HOLZHEIMER
Speaker
N.N.
GERD HOLZHEIMER is an author, editor, and literary jack-of-all-trades. Since 2011, in his series at bosco, he has been picking different fruits of literature from his tree of knowledge. This time on the theme of hope. In this three-part series, Gerd Holzheimer is accompanied by a different reader each time.
Photo: Werner Gruban
Open from 7:00 pm
Event data provided by: Reservix
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Zwischen Widerborstigkeit und Kontemplation. Der Zeichner Olaf Gulbransson
In this small series, he delves into the biographies of people who are known from his books or films.
With the Haushofer family, the illustrator Olaf Gulbransson, and the "Apple Pastor" Korbinian Aigner, the recurring question is: How does one behave in politically precarious phases that require courage or even bravery? The answers vary. It is not about judging comfortably from today's perspective and making judgments of right or wrong. It is about understanding why one acted one way and the other another. Biographies of other people can always help to better understand oneself and thus develop alternative actions for oneself.
Every person encounters thresholds in life. One can fearfully stand still before them because they do not trust themselves to make the change, or overcome them to embark on a new beginning. Every threshold, every door means the transition from one side to the other, the beginning of something new, the entry into a different living space.
Part 2: Between obstinacy and contemplation. The illustrator Olaf Gulbransson.
The ingenious illustrator Olaf Gulbransson, who significantly shaped the image of the satirical magazine Simplicissimus, is a contemporary who shows us how to stubbornly be eccentric, meditatively calm through the adversities of existence, and still be able to laugh. It is very worthwhile to get to know this powerful, emotional and soulful person more closely, a person of contradictions, of light and shadow.
In 1905, Olaf Gulbransson illustrated Ludwig Thomas' Lausbubengeschichten. More than the text itself, the memory of the reader is shaped by the tousled hair of a sturdy prankster, as Gulbransson drew him - this rebellious tuft in the untamable mane of a Bavarian boy. In him persists a fundamental obstinacy against all things orderly, systematic, smoothing, and above all, authoritative. That is one side, also in the life of Olaf Gulbransson.
Another: The Tegernsee has been painted a lot and often, but no one has seen it like the Norwegian Olaf Gulbransson: as a Norwegian fjord in Bavarian-Japanese mountains, the Hirschberg as Fujiyama, as a brilliantly simplified, wise, holy mountain behind the lake. A painting, of which Dagny Gulbransson recalls that her husband painted it on the day when the defeat of Stalingrad became known in Germany. A deep peace emanates from this portrait: sky, Hirschberg, starling nest are depicted in delicate, pure light blue, one single great unity.
With the narration of his life, in the polarity of obstinacy and contemplation, a piece of contemporary history emerges - and above all, a story for each of us: How do I behave in this world, especially when things get tight? Once again, the question arises as to whether the work and life of an artist can be separated from each other.
Concept & Moderation
GERD HOLZHEIMER
Speaker
N.N.
GERD HOLZHEIMER is an author, editor, and literary jack-of-all-trades. Since 2011, in his series at bosco, he has been picking different fruits of literature from his tree of knowledge. This time on the theme of hope. In this three-part series, Gerd Holzheimer is accompanied by a different reader each time.
Photo: Werner Gruban
Open from 7:00 pm
Gauting
1/16/2025
8:00 PM
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